Uchwalona 27 listopada 2019 r. tzw. dyrektywa Omnibus stanowi źródło wielu nowych narzędzi służących ochronie praw konsumenta. Dyrektywa zobowiązała ustawodawcę krajowego do uchwalenia przepisów, które zmienią funkcjonowanie wielu firm, szczególnie działających jako sklepy internetowe. Na skutek wdrożenia unijnej dyrektywy Omnibus od dnia 7 stycznia 2023 r. zyskaliśmy szereg nowych uprawnień.
Uprawnienia konsumenta
Reklamacje – najpierw naprawa
Zmieni się nomenklatura. Zamiast rękojmi przedsiębiorca będzie ponosił odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami w pierwszej kolejności możemy żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot środków będzie mógł nastąpić w kolejnym etapie procesu reklamacyjnego.
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami w pierwszej kolejności możemy żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru.
Obowiązki przedsiębiorców
Promocje – muszą być przejrzyste
Pokłosiem wdrożenia dyrektywy Omnibus jest obowiązek przedsiębiorcy, który informuje o promocji lub wyprzedaży, podawania oprócz aktualnej ceny, także najniższej ceny z 30 dni poprzedzających obniżkę, a gdy produkt oferuje krócej niż 30 dni – najniższą stawkę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.
Jedna jakość i prawdziwe opinie
Zgodnie z nowymi zasadami produkty funkcjonujące w różnych krajach UE, jako te same, nie mogą posiadać różnych składów. Dyrektywa ma służyć też walce z fałszywymi opiniami o produktach. Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do takich recenzji, będzie musiał informować, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne.
Konsument musi wiedzieć kto sprzedaje
Sprzedawca, który działa w formie sklepu internetowego powinien wprost i wyraźnie poinformować, czy danej sprzedaży dokonuje jako przedsiębiorca, czy konsument, tak by druga strona transakcji miała jasność jakie prawa będą jej przysługiwały w związku z dokonywaną czynnością. Jest to szczególnie istotne w kontekście prawa do odstąpienia od umowy, które co do zasady nie przysługuje, gdy nabywamy towar od osoby fizycznej.